پیش بینی قیمت طلا و سکه فردا دوشنبه (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | بازار طلا با اهرم دلار سقوط کرد پیش‌بینی بورس فردا دوشنبه (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | شارژ خبری بازار سرمایه در میان ناامیدی سهامداران سکه تمام چند گرم است؟ ایران خودرو با سمند هم خداحافظی کرد تعطیلی ۴۰۰ معدن شن و ماسه در خراسان رضوی دلایل اعتراض خریداران پژو پارس ایران خودرو چه بود؟ آیا ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه دارد؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای افزایش حق مسکن ۱۴۰۳ کارگران چه بود؟ | معاون وزیر کار مُنکر شد اخبار فروش حواله خوردو جانبازان تکذیب شد قیمت توافقی با دلار ترجیحی | کالا‌ها با دلار چند تومانی وارد می‌شوند؟ یک کیلو گوشت مرغ، چند؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی ایران: ایران دهمین تولیدکننده بزرگ موادمعدنی دنیاست خرید کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان: نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امیدبخشی به بخش خصوصی در ایران است فروشندگان پرقدرت در صحنه بورس امروز ظاهر شدند + عکس (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) محکومیت هزار میلیارد ریالی برای عرضه خارج‌ازشبکه گندم در خراسان‌رضوی واردات ۱.۸ میلیارد دلار طلا برای رفع تعهد ارزی در سال گذشته اولویت اختصاص ارز به صنایع داخلی اعلام شد ریزش قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه جلسات اتاق بازرگانی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تکلیف جدی دولت به وزرا؛ نرخ رشد اقتصادی هر دستگاه در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شد ایران‌خودرو قیمت جدید هایما S۷ را اعلام کرد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار ارزان شد، کالا نه | شهرآرا علت کاهش‌نیافتن قیمت اقلام را پس از فروکش‌کردن تلاطم‌های ارزی بررسی می‌کند
سرخط خبرها

دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز در خراسان رضوی چه بود؟ | آیا گوشت ارزان می‌شود؟

  • کد خبر: ۲۰۸۶۳۰
  • ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز در خراسان رضوی چه بود؟ | آیا گوشت ارزان می‌شود؟
رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌رضوی گفت: باید کمک شود دام مولد ازبین‌رفته بر اثر خشکسالی و عدم توجیه اقتصادی برای دامدار دوباره احیا شود.

مجید مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز در این‌باره تصریح کرد: خشکسالی‌های پیایی سه‌چهارسال گذشته منجر به کاهش قابل توجه دام مولد شد و این موضوع باعث شد تعداد بره‌ها کم شوند که طبیعتا تولید گوشت در یک برهه‌ای کاهش پیدا کرد و همین امر باعث افزایش قیمت گوشت شد.

به گفته وی، دلیل اصلی افزایش قیمت دام و گوشت، کاهش دام ورودی به بازار است که تنها راه‌حل این موضوع این است که با یک جوانب‌سنجی کمک کنیم، دام مولد ازبین‌رفته احیا شود و با برگشت جمعیت دامی کمک کنیم تولید بره‌ها به اندازه‌ای برسد که دوباره در این بازار شاهد نوسان قیمتی نباشیم.

رئیس اتحادیه دامداران استان خراسان‌رضوی تصریح کرد: از سال ۹۹ تحت تاثیر خشکسالی و کاهش بارندگی، مراتع از بین رفت و مزارع تولیدشان کم شد. دام سبک اصولا وابسته به مرتع است و به نهاده‌های دامی وارداتی وابستگی نداشته است. در خشکسالی اتفاق افتاده دامدار ناچار بود برای حفظ جمعیت دامی خودش از نهاده استفاده کند که به این دلیل وابستگی به نهاده‌ها ایجاد شد و به اصطلاح دام را لوکس‌خور کردیم.

مهدوی افزود: طبیعتا قیمت نهاده‌های دامی افزایش یافته و و دامدار توان تامین نهاده مورد نیاز خود را نداشت و مجبور بود بخشی از دام مولد خود را بفروشد تا نهاده موردنیازش را تامین کند و همین موضوع باعث شده تا به امروز جمعیت دام مولد استان به شدت کاهش پیدا کند.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌رضوی یادآورشد: هزینه تمام‌شده تولید با درنظرگرفتن بهای موردنیاز برای تامین نیاز‌های تغذیه‌ای مولد حدود ۲۳۰هزارتومان با درنظر گرفتن سود ۱۵ درصدی برای دامدار، برای هر کیلو دام زنده است که همین قیمت اکنون در بازار دام است.

وی افزود: جهش قیمتی که در ۴۰ روز گذشته شاهد آن بودیم اکنون کم شده است و دام در بازار تا کیلویی ۲۵۰هزارتومان هم رسید. در شرایط کنونی که دامپروری دارای انتفاع است اگر این روند ادامه پیدا کند امید است که جمعیت دام دوباره احیا شود.

وی یادآورشد: استان خراسان‌رضوی در زمان‌هایی که دوره شکوفایی صنعت دامپروری بوده، ۱۲ درصد تولید گوشت قرمز کشور را برعهده داشته است. ما در حوزه تولید دام جزو استان‌های برتر بوده‌ایم. با دادن نهاده مدت‌دار به دامدار به شرط حفظ تولید، دیگر نیاز نیست او برای تامین هزینه‌هایش دام مولد را به فروش برساند.

وی درخصوص تاثیر تقاضا بر بازار دو محصول مرغ و گوشت قرمز گفت: وقتی گوشت قرمز بسیار گران شود تقاضا برای گوشت سفید افزایش پیدا می‌کند و از طرفی وقتی گوشت سفید هم افزایش قیمت پیدا کند به دلیل اینکه گوشت قرمز را مردم می‌توانند در وعده‌های بیشتری استفاده کنند تقاضا برای آن هم افزایش می‌یابد.

مهدوی اضافه کرد: در حال حاضر، چون زایش بره‌ها شروع شده است پیش‌بینی گرانی زیادی برای این ایام ندارم. چون هم واردات از سوی دولت انجام می‌شود و هم فصل زایش‌های جدید است. امیدواریم این تولید برای ایام نوروز و ماه رمضان برسد و در واقع کمبود عرضه‌ای وجود نداشته باشد.

وی درخصوص تاثیر نوسانات ارزی گفت: نوسانات ارزی تاثیر زیادی بر بازار دام ندارد. در حال حاضر نهاده‌های دامی با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تامین می‌شود و همین تاثیر آن‌چنانی را اکنون بر این بازار نداشته است. اگر نرخ تخفیفی به نهاده‌ها تغییر کند مسلما براین بازار تاثیر خواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->